7 - نماز و زكات
فاقيموا الصلوة و
اتوا الزكوة و اعتصموا بالله هو مولاكم ؛
پس نماز بگذاريد و زكات بدهيد
و به خدا توسل جوييد، اوست مولاى شما.
(سوره حج ، آيه 78)
8 - نماز و صفات مؤ منان و
مجاهدان
التائبون العابدون الحامدون السائحون
الراكعون الساجدون الامرون بالمعروف و الناهون عن المنكر و الحافظون لحدود الله و
بشر المؤ منين ؛
(مؤ منان كسانى هستند كه ) توبه كنندگان و عبادت
كنندگان و سپاس گويان و سياحت كنندگان و ركوع كنندگان و سجده آوران و آمران به
معروف و نهى كنندگان از منكر و حافظان حدود (و مرزهاى ) الهى و بشارت بده مؤ منان
را.
(سوره توبه ، آيه 12)
9-
اوصاف مصلحان
والذين يمسكون بالكتاب و اقاموا
الصلوة انا لانضيع اجر المصلحين ؛
و آنهايى كه به كتاب (خدا) تمسك جويند
و نماز را برپا دارند (پاداش بزرگى خواهند داشت زيرا) ما پاداش مصلحان را ضايع
نخواهيم كرد.
(سوره اعراف ، آيه 170)
10 - نماز و قرآن
ان الذين يتلون كتاب
الله و اقاموا الصلوة ؛
كسانى كه قرآن تلاوت مى كنند و نماز به پاى مى
دارند.
(سوره فاطر، آيه 26)
11 - علم و نماز
لكن الراسخون فى
العلم منهم و المؤ منون يؤ منون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و المقيمين الصلوة
و المؤ تون الزكوة و المؤ منون بالله واليوم الاخر اولئك سنؤ تيهم اجرا عظيما ؛
ولى دسته اى ازآنها كه راسخ در علم اند، و آنها كه ايمان دارند به تمان
آن چه بر تو نازل شده و آن چه كه پيش از تو نازل گرديده ، ايمان مى آورند و آن ها
كه نماز را برپا مى دارند و آنان كه زكات مى دهندو آن ها كه به خدا و روز قيامت
ايمان مى آورده اند، به زودى به همه آنان پاداش عظيمى خواهيم داد.
(سوره نساء،
آيه 162)
12 - برپاداشتن نماز
يكى از برنامه هاى اولوالالباب
والذين صبروا ابتغاء
وجه ربهم و اقاموا الصلوة و انفقوا مما رزقناهم سرا و علانية و يدرؤ ن بالحسنة
السيئة اولئك لهم عقبى الدار ؛
وهم در طلب رضاى خدا راه صبر پيش مى
گيرند، نماز به پا مى دارند و از آن چه نصيبشان كرديم به فقرا پنهان و آشكار انفاق
مى كنند و در عوض بديهاى مردم نيكى مى كنند، اينان هستند كه عاقبت منزلگاه نيكو
يافتند.
(سوره رعد، آيه 22)
13 - نماز يكى از اصول نيكيهاست
....ولكن البر من امن بالله و اليوم الاخر و الملئكة و الكتاب و
النبيين ...واقام الصلوة ...؛
بلكه نيكى (و نيكوكار) كسانى هستند كه به
خداوند و روز رستاخيز و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيامبران ايمان آورده اند... و
نماز برپا مى دارند...
(سوره بقره ، آيه 177)
14 -قسم و نماز
تحبسونهما من بعد الصلوة و فيقسمان بالله ...؛
(درصدق
آنها شك كرديد) آنها را بعد از نماز نگاه مى داريد تا سوگند ياد كنند.
(سوره
مائده ، آيه 106)
15 - نماز و
قرض الحسنه
...واقيموا الصلوة و اتوا الزكوة و
اقرضوا الله قرضا حسنا ؛
نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و به
خدا قرض الحسنه دهيد.
(سوره مزمل ، آيه 20)
احاديث
1
- اهميت نماز
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
اول ما افترض الله على امتى ، الصلوات الخمس و اول ما يرفع من اعمالهم ،
الصلوات الخمس و اول ما يساءلون عنه ، الصلوات الخمس ؛
اولين چيزى كه
خداوند بر امت من واجب كرد، نمازهاى پنج گانه است و اولين چيزى كه از اعمال ايشان
بالا برده مى شود، نمازهاى پنج گانه است و اولين چيزى كه نسبت به آن مورد سؤ ال
واقع مى شوند، نمازهاى پنج گانه است .
(كنزالعمال ، ج 7، حديث 1885)
2 - برترى نماز
قال
على - عليه السلام -:
اوصيكم بالصلاة و حفظها، فانها
خيرالعمل و هى عمود دينكم ؛
شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى كنم
، زيرا نماز برترين عمل و ستون و اساس دين شما است .
(ميزان الحكمه ، ج 5، ص
468، بحارالانوار، ج 82، ص 209)
3 - معراج مؤ من
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
الصلوة ، معراج المؤ من ؛
نماز، معراج مؤ من
است .
(كشف الاسرار، ج 2، ص 676، سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسى ، ص 29)
4 - نماز نور مؤ من
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
الصلوة
نور المؤ من ؛
نماز نور مؤ من است .
(شهاب الاخبار، ص 50، نهج
الفصاحه ، ص 396)
5 - نشانه
ايمان
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
علم الايمان الصلوة ؛
علامت و نشانه ايمان نماز است
.
(شهاب الاخبار، ص 59)
6 -
نماز ستون دين
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
الصلوة عماد دينكم ؛
نماز، پايه و ستون دين شما است
.
(ميزان الحكمه ، ج 5، ص 370)
7 - تقرب به وسيله نماز
قال الكاظم - عليه السلام
-:
افضل ما يتقرب به العبد الى الله بعد المعرفة به ،
الصلوة ؛
بهترين چيزى كه بنده بعد از شناخت خدا به وسيله آن به درگاه
الهى تقرب پيدا مى كند، نماز است .
(تحف العقول ، ص 455)
8 - پرچم اسلام
قال رسول الله - صلى
الله عليه و آله -:
علم الاسلام الصلاة ؛
نماز،
پرچم اسلام است .
(كنزالعمال ، ج 7، ص 279، حديث 1887)
9- نماز وسيله تقرب مؤ من
قال رسول
الله - صلى الله عليه وآله -:
ان الصلوة قربان المؤ من ؛
همانا نماز خواندن وسيله نزديكى مؤ من به خداست .
(كنزالعمال ، حديث
18907)
10 - نماز و پايه هاى
دين
قال الباقر - عليه السلام -:
بنى الاسلام
على خمس : الصلوة و الزكوة ، و الصوم و الحج و الولاية ؛
اسلام بر روى
پنج پايه بنا شده است : نماز، روزه ، زكات ، حج ، ولايت .
(كافى ، ج 2، ص
17)
11 - اهل بيت (ع ) و اقامه
نماز
قال الحسين - عليه السلام - فى قوله تعالى :
(الذين ان مكناهم فى الارض
اقاموا الصلاة ) قال : هذه فينا اهل
البيت ؛
(در تفسير آيه ) (كسانى كه اگر ما به آنها در زمين قدرت و حكومت دهيم ، نماز
را به پا مى دارند) اين در مورد ما
خاندان اهل بيت است .
(بحارالانوار، ج 24، ص 166)
12 - نماز آخرين توصيه انبياء
قال
الصادق - عليه السلام -:
احب الاعمال الى الله - عز و جل -
الصلوة و هى اخر وصايا الانبياء ؛
نماز، بهترين كارها نزد خداوند و
آخرين وصيتهاى پيامبران الهى است .
(ميزان الحكمه ، ج 5، ص 397)
13 - جايگاه نماز
قال رسول الله -
صلى الله عليه وآله -:
موضع الصلوة من الدين كموضع ضع
الراءس من الجسد ؛
جايگاه نماز در دين ، مانند جايگاه سر در بدن است
.
(كنزالعمال ، ج 7، حديث 18972)
14 - سيماى دين
قال على - عليه السلام -:
لكل شى ء وجه و وجه دينكم الصلاة ؛
هر چيزى داراى سيماست
، سيماى دين شما نماز است .
(بحارالانوار، ج 82، ص 227)
15 - توجه خدا به نمازگزار
قال الباقر
- عليه السلام -:
ذكر الله لاهل الصلاة اكبر من ذكرهم اياه
؛ الاترى انه يقول : (اذكرونى اذكركم
) ؛
ياد خدا براى اهل نماز،
بالاتر از ياد آنها از خداست ؛ آيا نمى بينى كه خداوند مى فرمايد: (مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم ).
(بحارالانوار، ج 82، ص
199)
16 - نماز نور چشم و محبوب
پيامبر (ص )
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
يا اباذر!ان الله جعل قرة عينى فى الصلوة و حببها الى كما حبب الى
الجائع ، الطعام و الى الظمان ، الماء و ان الجائع اذا اكل شبع و ان الظمان اذا شرب
روى و انا لااشبع من الصلوة ؛
اى ابوذر!همانا خداوند نور چشم مرا در
نماز قرار داده و نماز را محبوب من نمود ؛ همان گونه كه طعام را براى گرسنه و آب را
براى تشنه .گرسنه با خوردن سير، و تشنه با نوشيدن سيراب مى گردد، اما من هرگز از
نماز سير نمى شومساءله
(بحارالانوار، ج 77، ص 77، مستدرك الوسايل ، ج 1، ص
174)
17 - وصيت اميرالمؤ منين
(ع )
قال على - عليه السلام -:
الله ، الله فى
الصلوة ، فانها عمود دينكم ؛
خدا را، خدا را درباره نماز ؛ چرا كه ستون
دين شماست .
(نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47)
18 - كليد بهشت
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
الصلوة مفتاح الجنة ؛
نماز كليد بهشت است .
(نهج
الفصاحه ، حديث 1588)
19 - نماز
و دين
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
و
اما الصلوة فانه لاخير فى دين ، لا صلوة فيه ؛
اما نماز، همانا در دينى
كه نماز نداشته باشد، خيرى نيست .
(سيره ابن هشام ، ج 3 - 4، ص
504)
20 - محافظت از نماز
قال على - عليه السلام -:
تعاهدوا امر الصلوة و
حافظوا عليها و استكثروا منها ؛
نماز را مراعات كنيد و محافظت كنيد آن
را، و آن را زياد به جا آوريد.
(ميزان الحكمه ، ج 5، ص 402، نهج البلاغه ، خطبه
199)
21 - بهترين واجبات
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
ان افضل
الفرائض بعد المعرفة الصلاة ؛
بهترين واجبات پس از شناخت (خدا) نماز است
.
(تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 102)
22 - بهترين عمل
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
ما عمل ابن ادم شيئا افضل من الصلاة و صلاح ذات البين و
خلق حسن ؛
فرزند آدم (انسان ) هيچ عملى انجام نمى دهد كه بهتر از نماز و
آشتى دادن مردم و خوش اخلاقى باشد.
(نهج الفصاحه ، ص 547، حديث
2651)
23 - تداوم نماز و
انتظار
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
لايزال العبد فى صلوة ماانتظر الصلوة ؛
بنده مادام كه
منتظر نماز است در حال نماز است .
(نهج الفصاحه ، ص 527، حديث
2538)
24 - نماز، بهترين
عمل
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
الصلاة خير موضوع فمن شاء استقل و من شاء استكثر ؛
نماز
بهترين چيزى است كه مقرر شد، پس هر كه خواهد كم بخواند و هر كه خواهد زياد
كند.
(جامع احاديث الشيعه ، ص 4 و 6.بحارالانوار، ج 82، ص 308)
25 - نماز نورى از خدا
قال رسول الله
- صلى الله عليه وآله -:
الصلاة نورالمؤ من و الصلاة نور من
الله ؛
نماز نور مؤ من است و نماز نورى از خداوند است .
(جامع احاديث
الشيعه ، ص 4 و 15)
26 -
روشنايى چشم پيامبر (ص )
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
قرة عينى فى الصلاة ؛
روشنى چشم من در نماز
است .
(نهج الفصاحه ، ص 283، حديث 1343، بحارالانوار، ج 82، ص
193)
27 - نماز و خدمت
قال الصادق - عليه السلام -:
ان طاعة الله خدمته
من الارض فليس شى ء من خدمته يعدل الصلاة ؛
پيروى و اطاعت از پروردگار
خدمت كردن به او در زمين است و هيچ چيز در خدمت به پروردگار معادل نماز نيست
.
(ميزان الحكمه ، ج 5، ص 318)
28 - حقيقت نماز
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذاثبت العمود ثبتت
الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انكسر العمود لم ينفع وتد و لاطنب و لاغشاء ؛
مثل نماز مانند مثل ستون خيمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و
ميخها و پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بشكند و در هم فرو ريزد، نه
ميخ نافع است و نه ريسمان سودى دارد و نه پرده اى اثرى خواهد داشت .
(من لايحضره
الفقيه ، ج 1، شماره 639)
29 -
نخستين سؤ ال در روز قيامت
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
حافظوا على الصلوات الخمس فان الله - عزوجل - اذا كان
يوم القيامة يدعوا العبد فاول شى ء يساءل عنه ، الصلاة فان جاءبها تامة و الا زخ به
فى النار ؛
نمازهاى پنج گانه را محافظت كنيد، زيرا روز قيامت كه مى شود
خداوند بنده اش را فرا مى خواند و نخستين چيزى كه از او مى پرسد نماز است ، اگر آن
را به طور كامل انجام داده باشد، (به بهشت مى رود) و گرنه در آتش افكنده مى
شود.
(بحارالانوار، ج 82، ص 201، جامع الاخبار، ص 86 و 87)
30 - بهترين اعمال در قيامت
قال
الصادق - عليه السلام -:
ان افضل الاعمال عند الله يوم
القيامة ، الصلوة ؛
همانا بهترين عمل در روز قيامت نزد خداوند، نماز است
.
(مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 7)
31 - نماز، روش پيامبران
قال رسول الله - صلى الله عليه
وآله -:
الصلاة من شرايع الدين ، و فيها مرضاة الرب - عزوجل
- فهى منهاج الانبياء ؛
نماز از سنتهاى دين ، و مايه خشنودى پروردگار و
راه و روش پيامبران است .
(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 22، بحارالانوار، ج 82،
ص 231)
32 - توجه خدا به
نمازگزار
قال الباقر - عليه السلام -:
اذا احرم
العبد فى صلاته ، اقبل الله عليه بوجهه و يوكل به ملكا يلتقط القران من فيه
التقاطا، فان اعرض الله عنه و وكله الى الملك ؛
آن گاه كه بنده در نمازش
تكبيرة الاحرام گفت ، خداوند به او روى مى كند و فرشته اى را ماءمور او مى سازد كه
آيات قرآن را از دهان او بر مى چيند.اگر اعراض كرد، خداوند از او روى مى گرداند و
او را به فرشته واگذارد.
(بحارالانوار، ج 82، ص 332)
33 - سهم اسلام
قال رسول الله - صلى
الله عليه وآله -:
...و اسهم الاسلام ثلاثة : الصلوة و
الصوم و الزكوة ؛
بهره اسلام براى شما سه چيز است : نماز، روزه ، و زكات
.
(نهج الفصاحه ، ص 244، حديث 1212)
34 - نماز، سفره الهى
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
الا ان الصلاة مادبة الله فى الارض قد هناها لاهل رحمته
فى كل يوم خمس مرات ؛
آگاه باشيد نماز سفره گسترده خدا در زمين است كه
خداوند آن را روزى پنج بار براى اهل رحمتش (افراد شايسته رحمت ) گوارا نموده است
.
(مستدرك الوسايل ، ج 1، ص 170)
35 - مثل نماز
قال الباقر - عليه السلام -:
انما مثل الصلاة لصاحبها، كمثل رجل دخل على ذى سلطان فانصت له حتى
فرغ من حاجته ، و كذلك المرء المسلم باذن الله - عزوجل - مادام فى الصلاة لم يزل
الله - عز و جل - ينظر اليه حتى يفرغ من صلاته ؛
همانا مثل نماز براى
نمازگزار، مثل مردى است كه برسلطانى وارد گردد و اظهار حاجت كند ؛ پس آن شخص سلطان
، ساكت و آماده استماع سخنان صاحب حاجت گردد تا اينكه از درخواستش فارغ شود، همچنين
است نمازگزار مسلمان تا هنگامى كه به نماز ايستاده ، خداوند نظر مرحمتش را از او
قطع نخواهد كرد و انوار الهى شامل اوست تا وقتى كه از نمازش فارغ
گردد.
(بحارالانوار، ج 82، ص 231)
36 - نماز روش انبياء
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
الصلوة منهاج الانبياء؛
نماز راه و روش
انبياء است .
(بحارالانوار، ج 82، ص 231)
37 - محبوبترين اعمال
قال على - عليه السلام -:
احب الاعمال الى الله الصلاة ؛
محبوبترين اعمال نزد
خداوند، نماز است .
(بحارالانوار، ج 82، ص 233)
38 - ماهيت نماز
قال رسول الله - صلى
الله عليه وآله -:
...لان الصلاة تسبيح و تهليل و تحميد و
تكبير و تمجيد و تقديس و قول و دعوة ؛
چون نماز، تسبيح ، تهليل ، تحميد،
تكبير، تمجيد، تقديس ، قول ، و دعوت به حق است .
(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص
22. بحارالانوار، ج 82، ص 232)
39 - جايگاه نماز نزد خدا
اوحى الله
الى نبيه ، موسى - عليه السلام - عليك بالصلوة فانها بمكان و لها عندى عهد وثيق ؛
خداوند به حضرت موسى (ع ) وحى نمود: بر تو باد نماز، پس همانا نماز
داراى مكان رفيعى و پيمان محكمى پيش من است .
(كلمة الله ، ص
257)
40 - زائر
پروردگار
قال على - عليه السلام -:
المنتظر وقت
الصلاة بعد العصر، زائر الله و حق على الله - عزوجل - ان يكرم زائره و يعطيه ما سال
؛
هر مسلمانى كه منتظر وقت نماز، بعد از عصر است ، زائر پروردگار مى
باشد و بر عهده خداوند عزيز و جليل است كه زائر خود را گرامى بدارد و به او هر چه
را كه خواهد عطا فرمايد.
(الخصال باب الثلاثه ، حديث 127. جامع احاديث الشيعه ،
ج 4، ص 78)
41 - نماز، راءس
اسلام
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
الصلاة راءس الاسلام ؛
نماز (به منزله ) راءس اسلام است
.
(بحارالانوار، ج 17، ص 127.ميزان الحكمه ، ج 5، ص 367)
42 - آخرين سفارش رسول خدا (ص )
قال
الصادق - عليه السلام -:
عليك بالصلاة !فان اخر ما اوصى به
رسول الله و حث عليه الصلاة ؛
بر تو باد به نماز! زيرا آخرين چيزى كه
رسول خدا (ص ) به آن سفارش نمود (وانسان ) را بر انجام آن تاءكيد نمود، نماز
بود.
(بحارالانوار، ج 84، ص 236)
43 - فرياد ابليس از نمازگزار
قال على - عليه السلام
-:
ان العبد اذا سجد نادى ابليس : يا ويله اطاع و عصيت و
سجد و ابيت ؛
وقتى كه بنده اى سجده كرد، ابليس فرياد مى زند واى بر من
!او اطاعت كرد، ولى من معصيت كردم ، او سجده كرد و من از اين عمل سرباز زدم
.
(بحارالانوار، ج 82، ص 233)
44 - نماز، بهترين عبادت
قال الرضا - عليه السلام
-:
ان الصلوة افضل العبادة لله :
همانا، نماز
بهترين عبادت براى خداست .
(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 50)
45 - نماز، نيكوترين صورت خلق
قال
الرضا - عليه السلام -:
ان الصلوة احسن صورة خلقها الله ؛
به درستى نماز نيكوترين صورتى است كه خدا آن را خلق كرد.
(جامع
احاديث الشيعه ، ج 4، ص 50)
46
- سفارش اكيد براى نماز
فيما اوصى به اميرالمؤ منين
- عليه السلام - عند وفاته : الصلوة ، الصلوة ، الصلوة ؛
در آن چيزى كه
اميرالمؤ منين (ع ) هنگام وفاتش وصيت كرد، اين بود: نماز، نماز، نماز.
(مستدرك
الوسائل ، ج 1، 173)
47 - ارزش
نماز
قال الصادق - عليه السلام -:
اذا قام
المصلى الى الصلوة ، نزلت عليه الرحمة من اعنان السماء الى اعنان الارض و حفت به
الملائكة و: اداه ملك لو يعلم هذا المصلى ما فى الصلاة ما انفتل ؛
هنگامى كه انسان به نماز ايستاد، رحمت خدا از آسمان بر او نازل مى شود و
ملائكه اطرافش را احاطه مى كنند و فرشته اى مى گويد: اگر اين نمازگزار ارزش نماز را
مى دانست هيچ گاه از نماز منصرف نمى شد.
(اصول كافى ، ج 3، ص
265)
48 - علامت عامل دين
قال الصادق - عليه السلام -:
قال لقمان لابنه :
لكل شى ء علامة يعرف بها و يشهد عليها و ان للدين ثلاث علامات : العلم و الايمان و
العمل به ، (الى ان قال ) و للعامل ثلاث علامات الصلوة و الصيام و الزكوة ؛
حضرت لقمان به فرزندانش فرمود: براى هر چيزى علامتى است كه به وسيله آن
علامت شناخته مى شود و به او شهادت داده مى شود، به درستى كه براى دين سه علامت است
: 1 - علم 2 - ايمان ، 3 - عمل به ايمان ، تا آن جا كه فرمود: براى عامل به دين سه
علامت است : 1 - نماز 2 - روزه ، 3 - زكات .
(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص
183)
49 - باعث نجات
انسان
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
نجوا انفسكم اعملوا و خير اعمالكم الصلوة ؛
خود رآموزشى
از عذاب الهى ) نجات دهيد، و عمل كنيد، كه بهترين اعمال شما نماز است .
(مستدرك
الوسائل ، ج 1، ص 175)
50 -
قوام اسلام
قال على - عليه السلام -:
اوصيكم
بالصلوة التى هى عمود الدين و قوام الاسلام فلا تغفلوا عنها ؛
سفارش مى
كنم شما را به نمازى كه ستون دين و قوام اسلام است ؛ پس از نماز غافل
نشويد.
(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 172)
51 - باقيات صالحات
عن ادريس القمى :
سئلت ابا عبدالله - عليه السلام - عن الباقيات الصالحات ، فقال : هى
الصلوة فحافظوا عليها ؛
(ادريس قمى ميگويد:) از امام صادق (ع ) در مورد
باقيات و صالحات سؤ ال كردم ، امام فرمود: آن نماز است ، پس محافظت بر نماز
كنيد.
(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 172)
52 - برترى نماز
قال الصادق - عليه السلام -:
اما انه ليس شى ء افضل من الحج الا الصلوة ؛
به درستى كه
هيچ عملى بالاتر از حج نيست ، مگر نماز.
(وسائل الشيعه ، ج 3، ص
26)
53 - سؤ ال در قيامت
قال الصادق - عليه السلام -:
ان اول ما يسئل عنه
العبد اذا وقف بين يدى الله - عز و جل - الصلوات المفروضات و عن الزكاة المفروضة و
عن الصيام المفروض ، و عن الحج المفروض و عن ولايتنا اهل البيت ؛
وقتى
بنده (فرداى قيامت ) در مقابل خداى عز و جل قرار گرفت ، اولين چيزى كه از او سؤ ال
مى كنند، نمازهاى واجب ، زكات واجب ، روزه واجب ، حج واجب و ولايت ما اهل بيت است
.
(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 90)
54 - نماز، عطيه الهى
قال الرضا - عليه السلام
-:
(الصلوة ) صلة الله للعبد بالرحمة ؛
نماز
عطيه و احسانى است از طرف خداوند براى بنده ، كه از راه رحمت و عنايت بخشيده است
.
(بحارالانوار، ج 84، ص 246)
55 - نماز، نشانه دين
قال على - عليه السلام -:
و اقام الصلاة فانها الملة ؛
برپا داشتن نماز، نشانه اصلى
دين است .
(نهج البلاغه ، خطبه 110)
56 - راءس دين
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
الصلوة راءس الدين ؛
نماز (به منزله ) سر دين
است .
(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 184)
57 - اولين سؤ ال از انسان
قال رسول الله - صلى الله عليه
وآله -:
اول ما يساءلون عنه الصلوات الخمس ؛
اولين چيزى كه از انسانها سؤ ال مى شود، نمازهاى پنج گانه است
.
(كنزالعمال ، ج 7، حديث 18859)
58 - نخستين عملى كه بالابرده مى شود
قال رسول الله - صلى
الله عليه وآله -:
اول ما يرفع من اعمالهم الصلوات الخمس ؛
اولين عملى كه از انسانها بالابرده مى شود، نماز پنج گانه است .
(كنز
العمال ، ج 7، حديث 18899)
59 -
نماز، موجب گشايش مشكل
فى مكارم الاخلاق :
عن
ابى عبيدة الخداء قال : كنت مع الباقر - عليه السلام - فضل بعيرى ، فقال - عليه
السلام - صل ركعتين ثم كما اقول : اللهم راد الضالة ، مادئا من الضلالة رد على
ضالتى فانها من فضلك و عطائك ، ثم قال - عليه السلام -: يا ابا عبيدة تعال فاركب مع
ابى جعفر - عليه السلام - فلما يسرنا اذا سواد على الطريق فقال - عليه السلام -: يا
ابا عبيدة ! هذا بعير فاذا هو بعيرى ؛
ابى عبيده خداء گفت : با حضرت
باقر (ع ) بودم ، مركبم گم شد.امام - عليه السلام - فرمود: دو ركعت نماز بگذار و
بعد بگو: خداوند!تو كه گمشده را باز مى گردانى ، و از گمراهى به هدايت مى آورى
گمشده ام را به من بازگردان كه آن از احسان و بخشش توست ، بعد امام (ع ) فرمود: اى
اباعبيده !پيش آى و سوار شو.با حضرت سوار شدم ، همچنان كه راه مى پيمودم در راه يك
سياهى به چشم ما خورد، امام (ع ) فرمود: اين شتر توست .چون دقت كردم دريافتم كه شتر
من است .
(مكارم الاخلاق ، ص 259)
60 - بهترين عمل بنده
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
الصلوة من افضل اعمال العباد ؛
نماز از
بهترين اعمال بندگان است .
(مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 184)
61 - نور نماز
قال رسول الله - صلى
الله عليه وآله -:
الصلوة نور ؛
نماز، روشنى است
.
(ميزان الحكمه ، ج 10، ص 234)
62 - ريزش گناهان با نماز
عن سلمان الفارسى قال :
كنا مع رسول الله صلى الله عليه و اله فى ظل شجرة فاخذ غصنا منها
فنفضه فتساقط ورقه ، فقال الا تسالونى عما صنعت ؟فقالوا اخبرنا يا رسول الله .قال :
ان العبد المسلم اذا قام الى الصلوة تحاطت خطاياه كما تحاطت ورق هذه الشجرة ؛
از سلمان فارسى نقل شده گويد: با پيامبر خدا (ص ) در سايه درختى بوديم ،
يك شاخه از آن برداشت و آن را تكان داد تا برگهاى آن ريخت ، سپس فرمود: آيا از آن
چه كردم نمى پرسيد: عرض كردند: يا رسول الله !به ما خبر بده ، فرمود: همانا بنده
مسلمان هرگاه كه به نماز قيام مى كند گناهان او ريخته مى شود، همان طور كه برگ اين
درخت ريخته شد.
(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 30)
63 - زيادى خواب ، سبب قلت نماز
قال عيسى بن مريم - عليه
السلام -:
يا بنى اسرائيل لاتكثروا الاكل فانه من اكثر
الاكل اكثر النوم و من اكثر النوم اقل الصلاة و من اقل الصلاة كتب من الغافلين ؛
اى بنى اسرائيل در خوردن زياده روى نكنيد، همانا محصول زياد خوردن بسيار
خوابيدن است و هر كس بسيار بخوابد، نماز و عبادتش كم خواهد بود و آن گاه در زمره
غافلان به شمار خواهد آمد.
(تنبيه الخواطر و نزهة النواظر، ص
38)
64 - تاءثير زياد سجده
كردن
جاء رجل الى رسول الله - صلى الله عليه وآله - فقال :
ادع الله ان يدخلنى الجنة ، فقال : اعنى بكثرة السجود ؛
مردى به حضور پيامبر اسلام (ص ) آمد و عرض كرد: دعا كن خدا مرا به بهشت
داخل كند، فرمود: مرا با زيادى سجده كردن همراهى كن .
(وسائل الشيعه ، ج 30، ص
30)
65 - نماز، ستون دين
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
ان عمود
الدين الصلاة ، و هى اول ما ينظر فيه من عمل ابن ادم فان صحت نظر فى عمله ، و ان لم
تصح لم ينظر فى بقية عمله ؛
همانا ستون دين نماز است ، و آن اول چيز است
كه به آن از عمل فرزند آدم رسيدگى مى شود. اگر صحيح باشد، به ساير عمل رسيدگى مى
شود و اگر صحيح نباشد، به ساير عملهاى او توجهى نمى شود.
(وسائل الشيعه ، ج 3، ص
23)
66 - دو ركعت نماز و بخشش
گناهان
قال الصادق - عليه السلام -:
من صلى
ركعتين يعلم ما يقول فيهما انصرف و ليس بينه و بين الله - عز و جل - ذنب الا غفره
له ؛
هر كس دو ركعت نماز بخواند وبداند چه مى گويد، از نماز فارغ مى
شود، در حالى كه ميان او و ميان خداى عز و جل گناهى نيست ، مگر خداوند براى او مى
بخشد.
(بحارالانوار، ج 84، ص 240، اصول وافى ، ج 2، ص 100)
67 - نماز براى وحشت قبر
قال الباقر -
عليه السلام -:
وقف ابوذر - رحمة الله عليه - عند حلقة باب
الكعبة فوعظ الناس ، ثم قال : حج حجة لعظائم الامور، و صم يوما لزجرة النشور، و صل
ركعتين فى سواد الليل لوحشة القبور ؛
ابوذر خدا رحمتش كند، دركنار در
كعبه ايستاد و به مردم پند داد، سپس گفت : حجى براى كارهاى بزرگ به جا آور و براى
راندن و خروش رستاخيز روزه بگير، در تاريكى شب براى وحشت قبر دو ركعت نماز بخوان
.
(بحارالانوار، ج 87، ص 160)
68 - سيماى مكتب
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله
-:
الصلوة وجه دينكم ؛
نماز سيماى مكتب است
.
(فروع كافى ، ج 1، ص 270)
69 - بسيار نماز بخوانيد
قال على - عليه السلام
-:
تعاهدوا امر الصلوة و حافظوا عليها و استكثروا منها و
تقربوا بها ؛
مراقب نماز خود باشيد و آن را حفظ كنيدو زياد (نماز مستحبى
) بخوانيد و به وسيله آن تقرب جوييد.
(نهج البلاغه ، خطبه 190)
70 - وسيله سنجش
قال رسول الله - صلى
الله عليه وآله -:
الصلوة ميزان ؛
نماز وسيله
سنجش است .
(پرتوى از اسرار نماز، ص 80)
71 - آخرين فريضه تا دم مرگ
قال رسول الله - صلى الله
عليه وآله -:
ان اول ما فرض الله على عباده الصلاة ، و اخر
ما يبقى عند الموت الصلاة ، و اول ما يحاسب يوم القيمة الصلاة ، فمن اجاب فقد سهل
ما بعده و من لم يجب فقد اشتد ما بعده ؛
همانا اولين فريضه اى كه از طرف
خداوند بر بندگانش واجب شد نماز بود و آخرين فريضه اى كه تا دم مرگ از او ساقط نمى
گردد و وجوبش همچنان باقى است نماز است و اولين چيزى كه بنده به آن در روز قيامت
محاسبه مى گردد، نماز است .پس اگر كسى جواب داد بعد از آن ، كار بر اوآسان مى گردد
و اگر جواب نداد، بعد از آن كار بر او سخت مى شود.
(لئالى الاخبار، ج 4، ص
8)
72 - نماز در
سفر
قال على - عليه السلام -:
لايخرج فى سفر يخاف
فيه على دينه و صلاته ؛
در سفرى كه مى ترسيد بر دينتان و نمازتان خارج
نشويد.
(بحارالانوار، ج 10، ص 108.ميزان الحكمه ، ج 4، ص 475)
73 - همت بر نماز
قال رسول الله -
صلى الله عليه وآله -:
اظهر امر الاسلام كله صغيرة و كبيرة
و لكن اكثر همك الصلوة ؛
همه دستورات اسلام را از كوچك و بزرگ آشكار كن
، ولى بيشتر همت تو درباره نماز باشد.
(بحارالانوار، ج 77، ص 129، روايت
33)
74 - چهار نياز
شيعه
قال الكاظم - عليه السلام -:
لاتستغنى
شيعتنا عن اربع : خمرة يصلى عليها، و خاتم يتختم به و سواك يستاك به و سبحة من طين
قبر ابى عبدالله - عليه السلام - ؛
پيروان ما از چهار چيز بى نياز
نيستند:
1 - سجاده اى كه بر روى آن نماز خوانده شود.
2 - انگشترى كه در انگشت
باشد.
3 - مسواكى كه با آن دندآنهارا مسواك كنند.
4 - و تسبيحى از خاك مرقد
امام حسين (ع ).
(تهذيب الاحكام ، ج 6، ص 75)
75 - نماز برترين چيز بعد از
توحيد
سئلت اباعبدالله - عليه السلام -:
عن افضل
ما يتقرب به العباد الى ربهم و احب ذلك الى الله - عز و جل - ما هو؟فقال : ما اعلم
شيئا بعد المعرفة افضل من هذه الصلاة الاترى ان العبد الصالح عيسى بن مريم قال : و
اوصانى بالصلاة ...؛
از امام صادق - عليه السلام - پرسيدم : برترين چيزى
كه بندگان مى توانند به وسيله آن به درگاه خدا تقرب جويند و محبوبترين آنها وى چيست
؟فرمود: پس از مسئله معرفت خدا برتر از اين نماز چيزى را سراغ ندارمساءله مگر نديدى
كه بنده صالح خدا(حضرت مسيح ) گويد: خدا مرا به نماز سفارش كرده
...
(بحارالانوار، ج 82، ص 209)
76 - اولين مساءله مورد بازجويى
عن الساباطى عن الامام
الصادق - عليه السلام - قال :
اول ما يسئل عن العبد اذا وقف
بين يدى الله - عز و جل - الصلوات المفروضات ، و عن الزكاة ، و عن الحج ، و عن
الجهاد، و عن ولايتنا اهل البيت ، فمن اقر بولايتنا اهل البيت ثم مات عليها، قبلت
صلاته و زكاته و صومه و حجه ؛
امام صادق (ع ) در پاسخ عمار ساباطى
فرمود: اولين چيزهايى كه در پيشگاه خداوند متعال از انسان سؤ ال مى شود: نمازهاى
واجب ، زكات ، روزه ، حج ، جهاد، و (ولايت ما اهل بيت ) است . و افزود: پس كسى كه به ولايت ما اهل بيت ، اقرار و
اعتراف دارد و با اين اعتقاد از دنيا برود، نماز، زكات ، روزه ، و حج وى مورد پذيرش
خداوند متعال قرارمى گيرد.
(معالم زلفى ، باب 98، ص 228)
77 - نماز، بهترين عمل
قال الصادق -
عليه السلام -:
يا هشام ! افضل ما يتقرب به العبد الى الله
بعد معرفة به الصلوة و بر الوالدين و ترك الحسد و العجب و الفخر ؛
بهترين وسيله اى كه انسان را به خداوند نزديك مى سازد، بعد از خداشناسى
، نماز و نيكوكارى به پدرو مادر و ترك رذيله هاى حسد و عجب و فخرفروشى است
.
(تحف العقول ، ص 455)
78 -
استقبال از نماز
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
من عرف الله و عظمه منع فانه من الكلام و بطنه من الطعام و عنا نفسه
بالصيام و القيام ؛
كسى كه خدا را شناخت و به عظمتش پى برد، دهان خود را
از سخن (بى مورد)، و شكم را از غذاى حرام باز مى دارد، و به استقبال سختى روزه و
نماز جهت دريافت پاداش و جلب رضايت حق مى شتابد.
(سفينة البحار، ج 2، ص
178)
79 - توجه خدا به
نماز
فى الحديث :
ان ربك يصلى يقول : (سبوح قدوس رب الملئكة و الروح ) ؛
همانا پروردگار تو نماز مى
گزارد و مى فرمايد: (منزه و مقدس است
پروردگار ملائكه و روح .)
(اصول كافى
، ج 2، ص 329)
80 - اركان دين و ايمان
عن الصادق - عليه السلام - قال
:
شهادة ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله و الاقرار
بماجاء من عند الله و اقامة الصلاة و ايتاء الزكاة و حج البيت و صوم رمضان و
الولاية لنا و البراءة من عدونا و تكونوا مع الصديقين ؛
(هشام بن عجلان
مى گويد: به امام صادق (ع ) گفتم : درباره مساءله اى از شما مى پرسم كه با احدى به
غير از شما در ميان نخواهم گذاشت .(وى افزود) از شما سؤ ال مى كنم از ايمان : از
پايين ترين درجه آن ، امام صادق (ع ) پاسخ داد:) اركان دين و ايمان عبارت است از
(شهادت و اقرار به وحدانيت خدا، و رسالت
محمد بن عبدالله (ص ) و اقرار بدانچه كه از سوى خداوند متعال مقرر گشته است ، برپا
داشتن نماز، پرداخت زكات ، حج خانه خدا، روزه ماه مبارك رمضان ، پذيرفتن ولايت ماو
دشمنى با دشمنان ما ؛ و اينكه بكوشيد تا با راستگويان باشيد.(مراد از راستگويان ،
ائمه معصومين و پيروان راستين آنهايند).
(بحارالانوار، ج 27، ص
53)
81 - دعاى فرشتگان براى
نمازگزار
قال الباقر - عليه السلام -:
ما من عبد
من شيعتنا يقوم الى الصلوة الا اكتنفته بعدد من خالفه ملائكة يصلون خلفه و يدعون
الله - عز و جل - له حتى يفرغ من صلاته ؛
هيچ بنده اى از پيروان ما نيست
كه به نماز بايستد، مگر آن كه به اندازه مخالفينش ملائكه پشت سر او نماز مى خوانند
و در پيشگاه خداوند متعال براى او دعا مى كنند تا از نمازش فارغ
شود.
(بحارالانوار، ج 82، ص 205)
82 - امتحان شيعه از طريق نماز
عن الصادق - عليه السلام -
قال :
امتحنوا شيعتنا عند ثلاث : عند مواقيت الصلاة كيف
محافظتهم عليها، و عند اسرارهم كيف حفظهم لها عند عدونا و الى اموالهم كيف مواساتهم
لاخوانهم فيها ؛
شيعيان ما و پيروان ما را به سه مساءله امتحان
كنيد:
1 - اهميت به اوقات نماز، كه آيا اول وقت نماز را بر پاى مى دارند يا
خير؟
2 - حفظ اسرار، يعنى در حفظ اسرار و مسائل محرمانه كوشا هستند ياخير؟
3
- و از حيث توانمنديهاى مالى ، يعنى آيا در مال خود براى برادران دينى سهمى قائلند
و دست آنها را مى گيرند يا خير؟
(خصال صدوق ، ج 1، ص 103)
83 - بهترين شيوه زندگى
قال الرضا -
عليه السلام -:
ان الصلوة افضل العبادة لله و هى احسن صورة
خلقها الله من اداها بكمالها و تمامها فقد ادى واجب حقها و من تهاون فيها ضرب بها
وجهه ؛
همانانماز بهترين شيوه بندگى خداست و آن زيباترين شكلى است كه
خداوند آن را آفريده ، پس كسى كه به طور كامل و تمام آن را به جا آورد حق واجب آن
را ادا كرده و كسى كه در انجام آن كوتاهى كند خدا آن را به صورتش مى
زند.
(بحارالانوار، ج 84، ص 246)
84 - وصف نماز معراج
عن العلل باسناده
عن اباعبدالله - عليه السلام - فى حديث طويل يصف صلوة المعراج : قال انزل الله
العزيز الجبار عليه محملا من نور فيه اربعون نوعا من انواع النور كانت محدقة حول
العرش عرشه تبارك و تعالى تغشى ابصار الناظرين .اما واحد منها فاصفر ؛ فمن اجل ذلك
اصفرت الصفرة ، و واحد منها احمر ؛ فمن اجل ذلك احمرت الحمرة .الى ان قال : فجلس
فيه ثم عرج به الى السماء الدنيا فنفرت الملائكة الى اطراف السماء ثم خرت سجدا
فقالت : سبوح قدوس ربنا و رب الملائكة و الروح ، ما اشبه هذا النور بنور ربنا!فقال
جبرئيل : الله اكبر، الله اكبر.فسكت الملائكة و فتحت السماء و اجتمعت الملائكة ؛ ثم
جائت و سلمت على النبى - صلى الله عليه وآله - افواجا، ثم قالت : يا محمد كيف اخوك
؟قال : بخير.قالت فان ادركته فاقراه منا السلامساءله فقال النبى - صلى الله عليه
وآله -: اتعرفونه ؟فقالوا: كيف لم نعرفه و قد اخذ الله - عزوجل - ميثاقك و ميثاقه
منا....؛
از كتاب علل الشرايع نقل شده است به سندى كه آورده از امام
صادق (ع ) در حديثى بلند كه در آن نماز معراج را وصف مى فرمايد ؛ روايت كرده كه
فرمود: خداوند عزيز جبار بر پيامبر، محملى از نور فرو فرستاد كه چهل نوع از انواع
نور در آن بود كه گرداگرد عرش خداوند تبارك و تعالى را احاطه كرده بودند آن سان كه
ديدگان بينندگان را خيره مى ساختند.يكى از آن نورها نور زرد بود، و به اين جهت زردى
، زرد شد ؛ و يكى ازنورها سرخ بود، به اين سبب سرخى ، سرخ شد.تا اينكه فرمود: پس
پيامبر (ص ) در آن بنشست و سپس به آسمان دنيا عروج كرد ؛ پس ملائكه به اطراف آسمان
گريختند و سپس به سجده افتادند و گفتند: (منزه و مقدس است پروردگار ما و پروردگار ملائكه و روح ؛ اين
نور چه قدر به نور پروردگار ما شبيه است !پس جبرئيل گفت : (الله اكبر) پس
ملائكه ساكت شدند و آسمان گشوده شد و ملائكه مجتمع گشته ؛ سپس آمدند و گروه گروه بر
پيامبر (ص ) سلام كردند و سپس گفتند: (اى
محمد! برادرت چگونه است ؟) فرمود: (خوب است ).گفتند: (چون او
را ديدى از جانب ما سلامش برسان ) پس
پيامبر (ص ) فرمود: آيا او را مى شناسيد؟گفتند: (چگونه نشناسيمش در حالى كه خداوند عزوجل براى تو و او از ما
پيمان گرفته است .)
(بحارالانوار، ج
18، ص 354)
85 - جايگاه والاى
نماز
قال على - عليه السلام -:
ما اهمنى ذنب
امهلت بعده حتى اصلى ركعتين ، و اسال الله العافية ؛
از آن گناه پروايى
ندارم كه پس از آن فرصت يابم دو ركعت نمازگزارم و از خدا عافيت وسلامتى بطلبم
.
(نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، ص 1230)
86 - مثل نماز
قال الباقر - عليه السلام -:
الصلاة عمود الدين ، مثلها كمثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود ثبتت
الاوتاد الاطناب و اذا مال العمود و انكسر لم يثبت وتد و لاطنب ؛
نماز
ستون دين است ، مثل نماز همانند عمود و ستون خيمه است كه هرگاه ستون ثابت باشد
طنابها و ميخها و پرده آن ثابت است .هنگامى كه ستون آن كج و شكسته شود هيچ كدام از
آنها استوار نمى ماند.
(بحارالانوار، ج 82، ص 218.ميزان الحكمه ، ج 5، ص
369)
87 - نماز، عامل غبطه
مردگان
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
ما
من ليلة الا و ملك الموت ينادى يا اهل القبور لمن تغبطون اليوم ....فيقول الموتى :
انما نغبط المؤ منين فى مساجدهم لانهم يصلون و لا نصلى ...؛
هر شب فرشته
مرگ ندا مى كند: اى اهل قبور!نسبت به چه كسى غبطه مى خوريد؟.. مردگان در جواب
گويند: ما به مؤ منانى غبطه مى خوريم كه در مساجد نماز مى خوانند در حالى كه ما
نماز نمى خوانيم .
(ارشاد القلوب ، ص 65)
88 - نماز نگهبان الهى
قال الصادق - عليه السلام
-:
ان الصلوة حجرة الله فى الارض ؛
همانا نماز
نگهبان الهى در زمين است .
(بحارالانوار، ج 78، ص 199)
89 - زن و نماز
قال على - عليه السلام
-:
معاشر الناس ، ان النساءنواقص الايمان ...فاما نقصان
ايمانهن فقعود هن عن الصلوة و الصيام ؛
اى مردم زنان نسبت به مردان
ايمان كمترى دارند، و دليل بر كمتر بودن ايمان آنها اين است كه در ايام عادت از
نماز و روزه باز نشسته مى شوند.
(نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، ص
179)
90 - محبوبترين اعمال
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
ان احب
الاعمال الى الله - عز و جل - الصلاة و البر و الجهاد ؛
همانا محبوبترين
اعمال در نزد خداوند: نماز، نيكى كردن و جهاد در راه خداست .
(وسائل الشيعه ، ج
3، ص 27)
91 - نماز در
خفا
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:
صلاة
الرجل تطوعا حيث لايراه الناس تعدل صلاته على اعين الناس خمسا و عشرين ؛
نام كتاب :جامع آيات و احاديث موضوعى نماز جلد اول
مؤ لف : عباس
عزيزى
نظرات شما عزیزان: